En viktig konferens för döva i Saudiarabien

Jag ser fram emot att åka till Saudiarabien imorgon, lördag 21 mars. De bad mig att föreläsa om teckenspråket, både ur politiskt och vetenskapligt perspektiv. WFD:s ordförande Markku Jokinen kommer också att vara med på konferensen, några västerlänningar som, jag känner ska också föreläsa om teckenspråket. Bland annat några saudiska döva vänner sa till mig att de jobbar för att saudiskt teckenspråk ska vara ett undervisningsspråk, inte det panarabiska teckenspråket, som är ungefär som vi hade problem under 1970-talet. Det blir tufft att argumentera varför saudiska döva ska ha rätt till detta nationella (inhemska) teckenspråket. Jag ska föreläsa på amerikanskt teckenspråk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0