Lägre krav på lärare och elev på tolkutbildningen - är det bra för oss,döva brukare?

Jag är väldigt orolig över att kvalitet på tolkutbildning för teckenspråkstolkar urholkas bit för bit .i takt med att alltfler outbildade teckenspråkslärare och outbildade tolklärare på folkhögskolorna i Sverige.


Jag vill bara säga att jag kan bara hålla med Lena Johansmide, som skrev ett inlägg på SDR:s first class om tolkutbildningen.

Det som chockerade mig var just det här skrivelsen jag saxat ur PDF.filen från SDR och FSDB.

" Utbildningarna behöver bättre kontakt med högskolan framför allt för att det behövs forskning och utvecklingsarbete inom området. Därför anser vi att tolkutbildningarna ska vara högskoleutbildningar men förlagda till folkhögskola, utbildningarna kräver högre lärartäthet än den man kan erbjuda på högskolan och en stor del av utbildningen är färdighetsträning i teckenspråk och tolkning där det krävs hög lärartäthet."

http://www.sdrf.se/sdr/object/files/obj_4715f6c588847.pdf
Att tolkutbildningen ska vara förlagd på en folkhögskola är ett väldigt illa genomtänkt förslag. Lärartäthet är inte en bra  argument.
Det är inte illa menat mot folkhögskolorna. Det är en bra skolform för elever som behöver den typ av folkutbildningen. Men skolan har inte alla nödvändiga förutsättningar som krävs för att erbjuda en likvärdig utbildning som erbjuds vid högskola och universitetet.



Jag själv har sett ett flertal elever som är mindre lämpliga antogs ändå på tolkutbildningen på folkhögskolan. Allt fler tolkelever nådde aldrig till den nivån som krävs för att kunna klara jobbet som tolk, så jag anser det är nödvändigt att se över den här utbildningen.  Det är faktiskt grymt att lura elever att tro att de har chans att bli tolk. Det är bättre att vara ärlig och säga till den elev som inte bör söka till tolkutbildningen, så att eleven inte ska behöva gå arbetlös efter fyråriga utbildningen och det stora studielånet som ska betalas av....är det rätt att göra så mot en naiv elev? 
Fler och fler unga väljer universitetet och högskolan för man får bologna-betyget, som är gångbar på internationell nivå.
Hur ska man locka de mest verbala begåvade elever till tolkutbildningen som är förlagd på en folkhögskola?
Hur ska en kontrollfunktion se ut?
 tex.se till att folkhögskoleläraren i teckenspråk och tolkning ska upprätthållas på hög kvalite? Sådana kontrollfunktioner finns på högskolan och universitetet.
Vem kollar folkhögskolelärarens ämneskompetens?  Många frågor måste rätas ut!

Hur ska forskningen om tolkning utvecklas och fordras? om det ska vara förlagd på en folkhögskola, som inte ens har vetenskaplig forskning?

Varför får en nyubildad tolk ett jobb som tolklärare redan efter två år i tolkutbildningen. Det är rena rama anarki och ingen kontroll av kvalitet. Det är bara ekonomin som styr.

Vad vi, döva och hörselskadade vill ha är att det ska vara språkbegåvade elever som har metalingvistisk förmåga och ska ha mycket goda kunskaper i engelska och svenska ska lockas till tolkutbildningen i teckenspråk.
Att förlägga utbildningen på en folkhögskola försvårar rekryteringen och urholkar kvalitet på teckenspråk och tolkutbildningen.

Det alltmer internationaliserade teckenspråkssamfundet  i globaliseringens tidevarv kräver verkligen förbättring och förnyelse av tolkutbildningen. Det får absolut inte bli en halvfärdig lapptäckelösning när det gäller översyn av infrastrukturen för organisationen av tolkutbildningen.

För mig är en bra tolk en mänsklig rättighet och är en viktig nyckel till delaktighet i samhället. - Vi har rätt till en bra tolk. Vi ska först och främst tänka på döva och hörselskadade brukare, som ska känna sig trygga och förvissa sig att tolksituationen fungerar väl.


TIll sist vill jag ge er dagens citat : Medge att du inte vet vad du inte vet - detta är kunskap.


Kommentarer
Postat av: johansmide

Bra skrivet!

2007-11-27 @ 08:00:28
Postat av: Krister S

Jag håller med. Med ökade kvalitéskrav från döva följer ett ökat krav på en adekvat utbildning. Situationen med tolkutbildningarna förlagda till fhsk är ohållbar, av ovan nämnda anledningar som Mats tagit upp.

Fattar egentligen inte varför vi fortsätter på det här sättet. Ska tolkyrket bli attraktivt och därutöver få möjligheter att utvecklas som ett ämne måste utbildningarna få universitets-/högskolestatus. Ju fortare desto bättre.

2007-11-27 @ 14:39:38
Postat av: Lena Wänerskär

Tack Mats!
Det är så skööönt att du lyfter denna fråga. Jag hoppas verkligen att det blir en ändring i framtiden. Världen utvecklas och kräver högre och högre kompetens. När det gäller tolkutbildningarna så går utvecklingen i en annan riktning. Visionen om tolkutbildning på högskolenivå har funnits länge, men aldrig har den känts så långt borta som den gör nu.
Mvh Lena Wänerskär

2007-11-29 @ 17:43:52
Postat av: Kristofer Carlsson

Absolut! Tolkutbildningen ska ha universitets-/högskolestatus. Då skulle forskning inom tolk- och översättningsområden uppmuntras. Idag bedrivs det nästan ingen eller noll forskning inom teckenspråkstolkning. Men det är viktigt med att få med det praktiska i utbildning isåfall, för det är där
man stimuleras och utvecklas i språket. Kanske skulle 1 termins praktisk tillämpning i teckenspråkstolkning fungera. På så sätt förlorar man inte det praktiska som finns idag på folkhögskolorna.

2007-12-01 @ 01:53:19
URL: http://www.80-talisten.se
Postat av: johansmides

Det är en viktig fråga för oss alla och framtiden. Vi kan inte stå kvar och stampa på samma fläck i evigheter samtidigt som allt utvecklas. Idag har vi kommit långt på många områden utom i tolkutbnildningen! Blev så förbannad på Grefvenbergs inlägg i sin blogg kring den här debatten så jag skrev ett blogg om det också... kanske dyker jag upp i texternas hennes på hennes blogg?

2007-12-02 @ 00:16:02
URL: http://www.johansmides.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0