Har Cohlear implantet någon akilleshäl?


En döv med ci sedan 1995 skrev ett tankevärt inlägg på SDR:s interna forum,  firstclass:

Jag själv upplever att CI:s svaga punkt är att det är ojämlikt som kommunikationsmetod, medan teckenspråket blir mer jämlikt som kommunikation med tiden.

Det säger mycket om att hur viktigt det är för döva med ci och hörselskadade att få teckenspråket så tidigt som möjligt och att teckenspråket är ett säkert och tryggt språk för många döva med ci och hörselskadade med hörapparater. Många forskningsrapporter om teckenspråkets betydelse för barnen i världen bevisade att teckenspråket är en katalysator för nyfödda barn, inkluderar hörande barn.

Varför är man rädd för teckenspråket ?
se länken till Fyra frågor om teckenspråk.

saxat från SVD.
Jan-Peter Strömgren, ordförande i HRF, som har gjort omtalade rek­lamkampanjer om att ett stort antal hörselskadade barn är onödigt eftersatta och mår dåligt i skolan.

Låt alla döva och hörselskadade få vara tvåspråkiga - svenskt teckenspråk och svenska. 

Låt alla döva och hörselskadade barn träffa varandra, för de behöver varandra i en hörande värld.
Lyssna på de här kloka ord: teckenspråk är jämlikt för alla döva och hörselskadade barn. 
Föräldrar har faktiskt det yttersta ansvaret för sitt dövt / hörselskadat barn ska vara tvåspråkigt. 
Den största faran är att bara tro utan någon grund. Okunnigheten är det stora hotet mot barnens hälsa och rätt till tvåspråkighet, teckenspråk och svenska.

Erfarenhet är det namn, som alla ger sina misstag.


Kommentarer
Postat av: Maria Ebbeskog

För att det ska vara nån nytta med att kunna teckenspråk så måste man ha några att teckna med. De enda gångerna jag använder mej av teckenspråk numera är när jag beställer tolk till något ställe som jag ska till. För det mesta ber jag folk skriva till mej om jag inte hör.
Jag har gått i Alviksskolan och där tecknade jag till en del. Men man går ju inte i skolan hela livet :-)

Jag har haft en dövblind kompis och henne var en av de få som jag tecknade med.

Barn som får möjlighet att få teckenspråk i tidig ålder idag hur många har de att teckna med när de växer upp ? Alla barn är ju inte föreningsmänniskor och vill gå till dövas hus och liknande. Det är ju på såna ställen som man träffar på teckenspråkskunniga personer. Men om man har lärt sej teckenspråk som barn så kan man ju beställa tolk om man ska gå nån utbildning t.e.x. Kan man inte teckenspråk så kan man beställa skrivtolkning.
Men det är svårt att få sånt att fungerat om man nu inte går till ett möte som hörselfrämjandet har t.e.x. Skrivtolkning har inte fungerat bra på några andra ställen tyvärr. De flesta förstår inte att de måste prata långsammare så att den som ska skriva hinner med.
/Maria Ebbeskog

2008-04-06 @ 07:07:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0