RIYADH - Saudiarabien Dag 5 torsdag 26 mars

Sista dagen, Det skulle bli en dag för diskussion om dövundervisningen. Vi blev faktiskt så besvikna att det inte blev av. Det är starkt hierarkiskt uppbyggt, så att vi,döva inte hade någon chans att ta upp dövundervisningen. Det var alltså en konferens, inte bara om döva utan alla olika slags av funktionsnedsättningar , bl.a. adhd och autism. Jag och Hend Al-Showier hade istället vårt eget möte. Hon är en av de sju medlemmar i WFD:s internationella expertsgruppen i teckenspråk. Vi både har istället ett givande och långt samtal om hur man kan utveckla arbetet med dokumentation av teckenspråket och om dövundervisningen i Saudiarabien. Senare på eftermiddagen blev vi, inbjudna föreläsare åka till en trevlig avslutningsmiddag . ett slags avskedsmiddag. Efter middagen frågade en vän mig om vi kunde åka till en fotbollmatch mellan riyadh – ett lag från södra saudiarabien. Det är verkligen kul att titta på dövsporten i Saudiarabien. Det är väldigt välorganiserat. De översatte till och med FN:s konvention för människor med funktionshinder till arabiska! Jättebra gjort av dom. Döva är mer involverade och aktiva i organisationen för sporten. Intresseorganisationen (motsvarar SDR) är tyvärr hårt styrd av hörande ordförande. Det saudiska dövförbundet är inte medlem i WFD pga detta. Senare på kvällen blev jag bjuden till en killes familj, som har ett jättestort hus, motsvarar ett flerfamiljshus. Vi fick tilltugg och självklara alkoholsfria drycker och te. Alkoholhaltiga drycker är förbjudna i Saudiarabien. Jag fick saudiska kläder som en present av en saudisk vän, Abulladh. Sen åkte jag till en privat klubb för döva (åtta döva äger gemensamt klubben) och visade upp mig i nya saudiska kläder. Det finns många privata klubbar för döva i Riyadh. Efter en lätt middag på klubben, skjutsades jag till flygplatsen, Riyadh för ett nattflyg mot London. Jag sov väldigt bra på flyget, för jag satt i business class. Det var väldigt komfort, nästan sängliggande fåtölj. Inga alkoholhaltiga drycker på saudiskt flyg. Jag var dödstrött så jag sov som en stock.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0