RIYADH - Saudiarabien Dag 3 tisdag 24 mars

Tidigt imorse kl 7.00 åkte vi, fyra döva, svenska, amerikaner, Nya zeeländare och samt med två döva saudier.De skjutsade oss med sina flotta bensinslukande stadsjepp till dövskolan för pojkar. Vi hann inte se gymnastik. Saudiarabien är ett väldigt konversativt land. Kvinnor/flickor och Män/pojkar hålls åtskilda, till och med i den kongressalen också. Muslimska män åker inte ens tillsammans med kvinnor i hissen.Det är väldigt fundamentalistiskt. De tillämpar Wahhabism. Bla Sharia-lagen tillämpas som rättsnöre. Det är deprimerande att se på undervisningen. De ägnar sig väldigt mycket åt religionsundervisningen. När vi besökte på lågstadiet, mellanstadiet och högstadiet, pratade nästan alla lärare om islam. Alla jag träffat pratade mycket om religionen. En döv elev på mellanstadiet frågade mig varför jag inte är muslim.Då påstod han att jag kunde vara djävulen för att jag inte hade muslimsk tro. De verkar ha goda kunskaper om religionen. Vi hade långa diskussioner och frågor hur döva ska få en bra allmänbildning. En rektor frågade oss, kan man inte fokusera på oralistiska metoden så att man kan bli hörande som möjligt. Då svarade vi att man inte kan lära blinda att se. De förstod plötsligt hur viktigt teckenspråket är för oss,döva. Vi använde oss som exempel. Vi berättar vad vi jobbar med. Det finns inte en annan genväg än att vuxna hörande ska ges utbildning i teckenspråk för kunna kommunicera , plus döva teckenspråkiga vuxna anställda som förebilder. Jag publicerar några bilder som en saudisk fotograf tog foto av oss när vi var på besöket. härnedan.

Kommentarer
Postat av: Anette

Intressant att läsa! :-)

Ser fram emot fler reseberättelser!

2009-03-25 @ 23:33:04
URL: http://www.teckenglad.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0