RIYADH - Saudiarabien Dag 4 onsdag 25 mars

Jag har en femton minuters föreläsning på eftermiddagen. Det handlar om att förbättra lärarens kompetens utveckling i dövskolorna och samt utvärdering av fortbildningskursen i teckenspråk för dövlärare. Jag fick väldigt positiv respons för jag poängterade att man ska inte blanda ihop teckenspråket och talat svenska. Jag hann också lyssna på andra föreläsningar. En amerikansk, döv föreläsare som heter Poor (!)i efternamn. Han föresprkade helt tvärtom, att man ska teckna och tala samtidigt total communication, Jag trodde inte på mina ögon, att han förespråkade för detta. Jag blev verkligen konfunderad, bland annat varför saudiska värden bjöd in just honom. Jag undrade på vilken grund och vilka meriter han fick komma till konferensen och föreläsa. Ett par döva amerikaner blev så upprörda över hans föreläsning, så de gick ut i protest. Han var helt utfrusen. Jag och två amerikaner och en nya zeeländare blev inbjudna på privata middagar hemma hos arabiska vänner. Jag tog upp detta med både, ansvariga för konferensen och några döva deltagarna frn arabiska världen och förklara varför det är viktigt att åtskilja på tecknat språk och talat språk. Det är väldigt unikt att vi, västerlänningar , döva fick komma på en så stor och viktig internationell konferens för arabiska länder. Döva i arabiska världen är relativt sluten värld, Det är väldigt ovanligt att arabiska döva deltar på en sådan konferens med många inbjudna föreläsare från icke-arabiska länder som arrangeras ofta i västvärlden. Därför vet vi så lite om deras teckenspråkiga värld. Jag tycker att det har varit öppenhjärtliga diskussioner med arabiska döva i olika frågor som rör döva och övriga känsliga ämnen. Vi kom överens bland annat att religionen inte ska påverka våra relationer. Vi har faktiskt ett gemensamt intresse att döva ska få ett bra liv och vara delaktig i samhället. Det känns väldigt bra. Det är viktigt att vi i väst bör vara mer aktiva i muslimska världen och se till att döva ska få tillgång till kunskap om forskning om teckenspråket och dokumentation av teckenspråket och skapa bra förutsättningar för dom att få bra utbildning på dövas villkor. På kvällen blev jag personligen inbjuden till två olika middagar som krockar, till kvinnornas center för döva. Men tyvärr får man uppfatta av innehållet på enbart manuella tecknade delen. Så valde jag därför männens inbjudning. Det är tungt och jobbigt att hela tiden lyssna på amerikanska teckenspråk på enbart manuella delen. Den kvällen var en oförglömlig kväll hos männens bjudningar. Det var fantastiskt upplevelse. Jag tror att vi, döva har verkligen förmån att få komma in i deras värld, som hörande i västvärlden inte skulle få uppleva.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0