RIYADH - Saudiarabien Dag 1 söndag 22 mars

Det kom 800 deltagarna Väldigt stort för arabiska världen. Jag träffade döva från Jordanien, Oman, United of emirates, Bahrain , Marocko och Tunisien, med mera. Jag känner flera döva, som jag träffade på andra platser i världen, bland annat konferenser för döva och wfd-kongressen i Madrid 2007. Kulturen i Saudiarabien är väldigt annorlunda och intressant. Jag fick bra information av döva saudier om råd och tips, om olikheter mellan västländsk livstilen och saudiarabien. Jag upplever att döva saudier är lätta att samtala. Vi skojade också lite friskt. Det är väldigt lätt att samtala med döva kvinnor, även om de använder hela slöja , täckt stor del av ansiktet. Jag kan se bara deras ögon. Kommunikation fungerar relativt bra trots nästan helt täckta ansiktet. Vi kunde dock diskutera frågor om dövas ställning och kampen för teckenspråket i undervisning, behov av utbildning om teckenspråk och tvåspråkighet. På e.m idag hade Markku Jokinen, ordförande för WFD workshop om konventionen för människor med funktionshinder. Han gick igenom fem viktigaste artiklar som handlar om dövas rätt till teckenspråk , definition av språk, tillgänglighet, utbildning och kultur. Jag är väldigt nöjd med workshop. Vi kunde diskutera relativt fritt och tillämpning av konventionen. Deltagarna förstår vikten av att vara orgnisaerade för att lobba för bättre livssituation för döva. Det blir svårare om man inte organiserar sig och jobba tillsammans för ett gemensamt mål. Några döva som har döva barnen är väldigt förtvivlade över att många döva inte fick bra utbildning på dövskolorna. Bland annat barnen blev misshandlade för barnen använde teckenspråket. Total kommunikation härskar tyvärr överallt. Nu stannar jag vid det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0